Goodreel är ett kollaborativt filmkoncept utvecklat av Petra Lundin och Michael Nilsson på place branding-byrån Manifesto. Processen är workshopbaserad och bygger på idén om co-creation, dvs. att invånare själva är med och skapar bilden av sin stad.

Det första fröet till Goodreel såddes när vi utvecklade Söderhamns varumärkesstrategi 2010–12. När kommunen tyckte att Youtubebilden av Söderhamn lämnade en del att önska, föreslog vi en reklamfilmstävling. 13 tävlingsbidrag och 12 000 visningar senare – det är ungefär lika många som bor i tätorten – var bilden av Söderhamn på Youtube helt förändrad. Vårt varumärkesarbete ledde senare till kommunens första positiva befolkningsnetto på 21 år.

Våren 2015 har vi skapat Sveriges första filmbassad i Helsingborg. I sommar får alla helsingborgare vara med och göra film. Här kan du tävla. Projektet är delfinansierat av Visionsfonden i Helsingborgs stad.

Deltagare på Goodreel, workshopen den 14 mars 2015.

Viktor Olivia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *